کارسینوم مجرایی درجا (DCIS) چیست؟

فهرست مطالب
کارسینوم مجرایی درجا (DCIS)

کارسینوم مجرایی درجا(DCIS) بیماری غدد پستانی زنانه است و پیش‌ساز سرطان محسوب می‌شود. مقاله زیر کارسینوم مجاری را بررسی می‌کند. در کارسینوم مجرایی درجا که به اختصار DCIS نامیده می‌شود، سلول‌های تغییر یافته در مجاری شیر پستان زن ظاهر می‌شوند. اصطلاح درجا به معنای چیزی شبیه در محل است، زیرا این سلول‌های اصلاح شده به بافت اطراف حمله نمی‌کنند. برخلاف سرطان، هیچ سلول دختری در DCIS پخش نمی‌شود. در نتیجه، شانس بهبودی از DCIS زیاد است، اما خطر تبدیل این سلول‌های تغییر یافته به سرطان پستان نیز افزایش می‌یابد.

خطر ابتلا به سرطان سینه از کارسینوم مجرایی درجا ده برابر بیشتر از پستانی است که هیچ بیماری قبلی نداشته باشد. کارسینوم مجرای درجا می‌تواند خود را به طرق مختلف نشان دهد. در برخی موارد، DCIS تنها بخشی از غدد پستانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، قسمت دیگری از مجاری شیر را حذف می‌کند و در مرحله بعد دوباره ظاهر می‌شود.

DCIS چیست؟

DCIS یک تکثیر سلولی پاتولوژیک است، یعنی یک تومور. در مجاری شیر سینه زن قرار دارد. DCIS تقریباً همیشه در مجاری شیر در جای خود باقی می‌ماند. DCIS مرحله مقدماتی یک بیماری سرطانی را توصیف می‌کند، که تشخیص داده نشده و درمان نشده، اغلب به سرطان سینه تبدیل می‌شود. تشخیص زودهنگام DCIS در مرحله پیش سرطانی شانس خوبی برای بهبودی دارد.

کارسینوم مجرایی درجا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در بیشتر موارد، DCIS در طول ماموگرافی تشخیص داده می‌شود. به ندرت در طول معاینه پزشکی یا توسط خود بیماران از طریق لمس کشف می‌شود. این عمدتا به این دلیل است که بیماری به ندرت خود را به صورت توده‌ای در پستان نشان می‌دهد، اما در اکثر موارد به صورت رسوبات میکروکلسیفیکاسیون است که نه قابل لمس هستند و نه از نظر بصری قابل تشخیص هستند. بنابراین تشخیص قابل اعتماد تنها با کمک تجهیزات فنی امکان پذیر است.

به عنوان یک تومور در مرحله پیش سرطانی، DCIS تنها شامل یک گره در تعداد کمی از افراد مبتلا است. تشخیص آن از طریق لمس به نسبت نادر است. در 70 تا 95 درصد موارد، DCIS با رسوبات کلسیم در بافت غدد پستانی مرتبط است. بنابراین، اغلب در طول یک ماموگرافی معمول به عنوان بخشی از آزمایش غربالگری سرطان تشخیص داده می‌شود. رسوبات کلسیم یا میکروکلسیفیکاسیون‌ها به وضوح در دستگاه ماموگرافی قابل مشاهده است.

بیوپسی

مرحله بعدی در تشخیص، بیوپسی است که در آن پزشک نمونه بافتی را برای بررسی دقیق در آزمایشگاه بافت شناسی می‌گیرد. اساساً در طول معاینه بافت، آزمایشگاه میزان تغییر بافت سلولی پستان را نسبت به مواد بافت سالم تعیین می‌کند. مقیاس درجه از 1 تا 3 متغیر است:

  • (G1 درجه 1): کم خطر با تقریباً 30 درصد تمایل به سرطان سینه
  • (G2 درجه 2): افزایش متوسط ​​خطر ابتلا به سرطان پستان بعدی
  • (G3 درجه 3): خطر بالا با احتمال پیشرفت به سرطان سینه در صورت عدم درمان

علائم کارسینوم مجرایی درجا

کارسینوم مجرای درجا اغلب هیچ علامتی نشان نمی‌دهد. بیشتر افراد مبتلا تنها در طول غربالگری سرطان پستان در طول ماموگرافی از بیماری خود آگاه می‌شوند. تعداد کمی از بیماران در هنگام لمس پستان، درد سینه یا تغییراتی را تجربه می‌کنند.

گزینه‌های درمانی و شانس بهبودی کارسینوم مجرایی درجا

کارسینوم مجرای درجا با برداشتن بافت آسیب دیده با جراحی درمان می‌شود. نیازی به برداشتن غدد لنفاوی نیست و در بسیاری از موارد می‌توان سینه را حفظ کرد. ماستکتومی، برداشتن پستان، تنها در صورتی در نظر گرفته می‌شود که محل نامطلوب باشد، اگر در ناحیه وسیعی پخش شده باشد، یا اگر نسبت بین سرطان و اندازه پستان ناکافی باشد. اینکه کدام روش در نهایت استفاده می‌شود، از جمله به سن بیمار و ویژگی‌های بافت او بستگی دارد و از قبل به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. پس از عمل، بیمار درمان شده تلقی می‌شود، اگرچه بهبودی تقریباً همیشه امکان پذیر است. در دوره غربالگری سرطان پستان، بیماران DCIS سابق باید تحت معاینات دقیق قرار گیرند.

کارسینوم مجرایی درجا

جراحی

روش جراحی مشابه روشی است که برای سرطان سینه انجام می‌شود. یک تفاوت عمده وجود دارد: برداشتن غدد لنفاوی، که اغلب در جراحی سرطان پستان ضروری است، در جراحی DCIS ضروری نیست. شیمی درمانی یا پرتودرمانی نیز غیر ضروری است. DCIS متاستاز ایجاد نمی‌کند. اگر تومور یا گره در اینجا برداشته شود، DCIS که به عنوان مرحله پیش سرطانی رتبه بندی شده است، درمان شده در نظر گرفته می‌شود.

اگر در معاینه بافتی سلول‌های DCIS متعددی که به استروژن حساس هستند نشان داده شود، توصیه می‌شود پس از عمل، داروی مسدود کننده استروژن تجویز شود. این امر رشد سلول‌های DCIS تازه تشکیل شده را کند می‌کند. حتی پس از درمان موفقیت آمیز، بیماران DCIS باید تحت معاینات منظم قرار گیرند. از نظر تشخیص زودهنگام سرطان، چنین معایناتی باید بیشتر از معاینات تشخیص زودهنگام معمول انجام شود. در نهایت، DCIS می‌تواند دوباره توسعه یابد.

عوامل مستعد کننده کارسینوم مجرایی درجا  (DCIS)

عوامل مستعد کننده برای DCIS بسیار شبیه به علت و عوامل خطر سرطان سینه هستند، برای مثال:

  • وراثت
  • نوسانات هورمونی
  • هورمون درمانی
  • اضافه وزن
  • دیابت نوع دوم
  • عدم ورزش
  • مصرف نیکوتین
  • مصرف الکل

زنان بدون فرزند از نظر آماری بیشتر از مادران غیر شیرده از نظر آماری خطر بیشتری نسبت به مادران شیرده دارند. سن مربوطه در شروع اولین قاعدگی و یائسگی نیز تعیین کننده خطر ابتلا به سرطان سینه و در نتیجه احتمالاً خطر ابتلا به DCIS است. هر چه دوره بین شروع قاعدگی و شروع یائسگی طولانی‌تر باشد، بیشتر به نفع بیمار است.

کلام آخر

DCIS اغلب در طول ماموگرافی به عنوان بخشی از آزمایش غربالگری سرطان کشف می‌شود. این کارسینوم مجاری شیر، پیش‌ساز سرطان سینه است و در صورت تشخیص و درمان به موقع، شانس بهبودی بسیار خوبی دارد. در صورت عدم درمان، DCIS می‌تواند به سرطان سینه تبدیل شود. هرچه DCIS زودتر از طریق جراحی برداشته شود، دوره درمان ملایم‌تر و ایمن‌تر است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *